موفقیت شرکت آمازون
بیشتر افراد آمازون دات کام را به نام بزرگترین خرده فروش آنلاین دنیا میشناسند. اگر چه چنین گفتهای درباره جایگاه کنونی شرکت کاملاً صحیح است، اما نباید فراموش کرد که تاریخچه این شرکت به زمان تأسیس آن در سال 1994 بازمی گردد. جف بزوس در جولای 1994، شرکت آمازون را به ثبت رساند. وب سایت این شرکت، یک سال بعد به روی عموم باز شد. در حال حاضر آمازون خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه می دهد که آن را از یک سایت خرده فروشی فراتر می برد. یکی از این خدمات، سرویس سختافزاری آمازون است که درآمد زیادی را برای این شرکت به همراه داشته است.
سرویس سخت افزاری آمازون
یکی از ویژگیهای تحسین شده درباره مدل کسب و کار آمازون، روش فروش امکانات و سخت افزارهای مهم از سوی این شرکت به دیگر شرکتها است. امروزه اینترنت امکان تکثیر اطلاعات و دسترسی تقریباً نامحدود همه افراد به آن را فراهم کرده است. آمازون نیز با استفاده از این واقعیت، اوضاع اقتصادی بسیاری از صنایع را متحول کرده است. قبل از ظهور اینترنت، امکان انجام این کار وجود نداشت. مثلاً اگر در گذشته صاحب کارخانه فولاد بودید، نمیتوانستید دانش مربوط به ساخت فولاد را در اختیار کسی بگذارید و بعد همزمان رقیبی برای خود پیدا نکنید. به عبارت دیگر، هر گونه اطلاعاتی که در اختیار دیگران بگذارید، ظرفیت و توانایی شما برای تولید را کاهش میدهد. آمازون در محیط اینترنت، میتواند امکانات خود را در اختیار شرکتهای دیگر قرار دهد و از این راه کسب درآمد کند.
چگونه آمازون از سرویس سخت افزاری کسب درآمد کرد؟
از آنجا که آمازون، روش خرده فروشی آنلاین را به خوبی میدانست، توانست امکانات و زیرساختهای مهم خود را در قالب خدمات بفروشد. خریدار این نوع خدمات، خرده فروشان اینترنتی بودند که قصد داشتند کالای خود را در بازار آمازون بفروشند و حتی با محصولات آمازون رقابت کنند. آمازون میدانست که از چه راهی خدمات وب را به صورت مؤثر و نامحدود ایجاد کند و بعد آنها را بفروشد. با این کار بقیه بیزینس ها هم توانستند از همان ابتدای کار، پلتفرمهای بسیار با کیفیت و مناسبی برای خود ایجاد کنند. برخی از این بیزینس ها، رقیب برنامههای تولیدی آمازون بودند. آمازون پس از مدتی در زمینه ارسال و حمل و نقل کالا هم تجربیات خوبی کسب کرد و توانست آنها را به شرکتهای دیگری بفروشد که به دنبال حمل و نقل کالاهای فیزیکی بودند و حتی در بازار آمازون نیز محصول نمیفروختند. سلطه آمازون بر تمام بازار به خاطر این بود که توانست هم در بازار رقابت کند وهمزمان در همان بازار روشها و ابزارهای خود را به دیگر تولیدکنندگان بفروشد. بر اساس یک ضرب المثل قدیمی آمریکایی، "وقتی همه برای پیدا کردن طلا تلاش میکنند، تو به آنها کلنگ بفروش". آمازون از یک طرف هم اطلاعات و ابزارهای خود را به دیگران میفروشد و هم خودش از آن استفاده میکند.
4 تصمیمی که زندگی من را عوض کرد
آمازون ,شرکت ,هم ,بازار ,یک ,بفروشد ,را به ,خود را ,از این ,را در ,در بازار
درباره این سایت